SJUKDOMAR

KATT DIARRÉ / KRÄKNING

Många gånger har akut diarré eller kräkningar orsakats av att katten har ätit eller druckit något olämpligt. En annan vanlig orsak är att den drabbats av tarmvirus eller bakterier.

Det är mycket viktigt att man ser till att djuret får i sig tillräckligt med vatten under tiden, ca 0,5 dl/kg. Eftersom saltbalansen kan rubbas vid diarréer kan det vara bra att tillsätta elektrolyter till vattnet. Sådana finns att köpa hos veterinärer och de innehåller också ofta tex glukos som ser till att ditt sjuka djur även får sig lite energi. Om katten inte vill dricka självmant, kan du behöva ge den vätskan med en spruta i mungipan.

Det finns tabletter eller pasta man kan ge katten som hjälper till att bromsa diarrén och stabilisera tarmfloran.
Exempel på tabletter är Atapectin, där de aktiva ingredienserna är attapulgit och pektin vilka skyddar tarmväggarna samt binder och transporterar bort bakteriegifter och tarmjäsningsprodukter.
Fortiflora är ett probiotiskt kosttillskott som kan användas för att främja hälsa och balans i tarmen. Det innehåller välgörande mjölksyrebekterier som finns naturligt i tarmarna hos alla friska djur och även C- och E-vitamin.
Canicur innehåller en fom av probiotika som normalt finns närvarande i frisk tarm, prebiotika för att förbättra tillväxt av välgörande bakterier i tarmen samt en mineralrik lera som fungerar som bindemedel. Leran kan tex binda vätska i tarmen.

Behandling av diarré
• Probiotika/prebiotika
• Ämne som binder gifter i tarmen
• Tillfälligt dietfoder

Samtliga dessa fodertillskott finns att köpa hos oss på kliniken.
Hemalternativ följer nedan.

Dag 1:
Kokt ris med mycket vätska.

Dag 2:
Ris med kokt vatten och lite kokt torsk.

Dag 3:
Ris samt öka mängden något av den kokade torsken.

Dag 4:
Normal utfodring

En av de vanligaste orsakerna till att kattägare söker vård hos veterinär är mag- och tarmbesvär. Grundorsaken till besvären varierar, men det viktigt att komma ihåg att djuren inte är i behov av en varierande kost på samma sätt som vi människor. När man har hittat ett foder som passar sitt djur är det bäst att hålla sig till det och man bör undvika förändringar.

Om din katt ofta får diarré, eller om den håller i sig i flera dagar, bör du rådgöra med en veterinär. Har du en kattunge eller ditt djur har hunnit bli lite äldre kan det vara bra att ha daglig kontakt med en veterinär och diskutera hur kattens allmäntillstånd utvecklas. Om djuret har blodig avföring, har för låg temperatur, kramper, smärtor eller om diarrén inte går över ska du inte tveka att kontakta veterinär.