HUND - VACCINATION

Vaccinationsprogram för hund

Att vaccinera sin hund är idag en självklarhet för den medvetne djurägaren. Mot vilka sjukdomar är en fråga som varierar från land till land. Även hundens närmiljö och ålder skall tas med i riskbedömningen när man väljer vaccinationsprogram.

Vaccinerna är indelade i grundvacciner som alla hundar bör vaccineras med, och tilläggsvacciner

Vaccinationsrekommendation hund.
Vi rekommenderar en grundvaccination från 13v ålder med fyra viktiga virus;
Hundhepatitvirus,
Hundparvovirus,
Valpsjukevirus,
Hundparainfluensavirus
Det kombinerade vaccinet vi använder ger upphov till en god antikroppsutveckling mot alla fyra viruskomponenterna, vilken är fullt utbildad efter 14-21 dagar.
Revaccinering sker var tredje år mot valpsjuka, hepatit och parvo. Vaccin som ger skydd mot kennelhosta kräver däremot årlig revaccination. Vaccinet ger inte fullständigt skydd mot parainfluensa, men kliniska symptom reduceras.

Grundvacciner är just vaccin som skyddar mot valpsjuka, hepatit och parvovirus och kennelhosta.
Grundvaccination: Nobivac DHPPi. En enda vaccination om hunden är äldre än 13 veckor. Är hunden yngre när vaccinationen påbörjas rekommenderas två vaccinationer med högst fyra veckors intervall.
Revaccination:Var tredje år, förutom kennelhosta där revaccination måste ske årligen.

Tilläggsvacciner Hit räknas extra förstärkt vaccin mot kennelhosta, rabies och leptospira.
Grundvaccination mot kennelhosta: Nobivac Pi vet. En vaccination från 8 veckors ålder.
Revaccination en gång årligen.
Nosvaccin mot kennelhosta ger ett mycket bättre skydd mot sjukdomen och här krävs en vaccination som grund från 3v ålder, därefter årlig revaccination

Grundvaccination mot rabies: Med Rabisin vet; två vaccinationer med 1 års intervall. Därefter revaccination var tredje år. Med Nobivac Rabies vet; en gång efter 12 veckors ålder därefter revaccination vart tredje år.

Leptospira
Ger skydd mot fyra sorters Leptospiroser.
Grundvaccinationer från 6-9v ålder med 2 vaccinationer med fyra veckors mellanrum. Årlig revaccination.