KATT - AVMASKNING

De vanligaste maskarna hos katter i Sverige är spolmask (Toxocara cati) och bandmask (Taenia taenieaformis), och kan orsaka mag och tarmstörningar. Katter som vistas utomhus löper hög risk att smittas eftersom att parasiterna sprids från djur till djur, men även genom kontakt med infekterad avföring eller genom att katten äter infekterade möss och råttor. Kattungar som diar kan smittas via moderns mjölk. Innekatter som är uppfödda inne ska inte ha parasiter, men om misstanke finns kan träckprov tas för att avgöra om avmaskning krävs.

Katter kan bära på olika sorters mask samtidigt, men de flesta maskar syns inte i avföringen och äggen går ej att se med blotta ögat. Bandmasken avsöndrar så kallade äggpaket som däremot kan synas. Dessa äggpaket är korta, gulvita bitar som brukar synas runt ändtarmsöppningen och i pälsen, eller som risgryn i avföringen. Om katten är kraftigt angripen av mask händer det ibland att katten kan kräkas upp mask.

Tecken på att din katt har mask kan annars vara:

• Viktminskning

• Glanslös päls

• Diarré

• Kräkningar

• Förstoppning

• Hosta

• Uppsvälld buk

Det är dock viktigt att vara medveten om att dessa symptom även kan vara tecken på andra sjukdommar, så om du känner dig osäker kontakta veterinären.

Katter som vistas i miljöer där smittrycket kan vara högt (främst utekatter) rekommenderas att avmaskas vid 14-20 dagars ålder och sedan en kur varannan vecka (pyrantel) till var fjärde vecka (fenbendazol) upp till 3 månaders ålder. Kattungarnas mamma behandlas samtidigt för att undvika ny smitta. Vid behov kan kattungen även behandlas när den anländer till sitt nya hem.

Vuxna katter som vistas i områden med högt smittryck rekommenderas att göra ett avföringsprov eller avmaskas årligen.

Ungkatter upp till 2 år rekommenderas att avmaskas 2 gånger årligen, eller vid symptom eller misstanke om mask.
Vuxna katter rekommenderas att avmaskas 1 gång årligen, eller vid symptom eller misstanke om mask.

Misstanke om mask kan kontrolleras hos oss med ett avföringsprov. Samla avföring i en knuten plastpåse och kom in med den till kliniken. Ring gärna innan.

På apoteket kan man receptfritt köpa avmaskningsmedel i tablettform där en dos avlägsnar de vanligast förekommande maskarna. Det är viktigt att behandla rätt, så läs instruktionerna väl.

Har ni problem med att avmaska er katt med tablett, och vill vara säkra på att avmaskningens fulla dos blir intagen, erbjuder vi avmaskning i injektionsform. En dos räknas ut enligt kattens vikt och ges sedan subkutant.

OBS! Speciella bestämmelser finns rörande avmaskning och utlandsresor, läs mer under Utlandsresa med din hund.