VI ERBJUDER

Vi erbjuder Priser Djurfakta Om oss

HÄST HÄLTUTREDNING

Smärtsamma problem i benen visar sig inte alltid i form av hälta. Vägran på hinder, dålig bjudning och spänst, ryggömhet eller svårighet att utföra vissa rörelser vid ridning kan vara tecken på hälta. Även oförklarliga galopper vid trav i tävlingstempo hos travhäst kan bero på ledlidanden. En häst kan ha både ryggmuskelinflammation och ledinflammationer.

Hur uppfattar ryttare/tränare/ägare problemet? Det är viktigt att lyssna på hästens historia.

För att din undersökning ska bli så bra som möjligt undersöker vi din häst i flera steg.

Hältutredningen börjar med en rörelsekontroll av hästen på ridbanan inom eller utomhus. Hästen visas riden eller longeras. Vi lägger stor vikt vid att lyssna på förändringar du själv upptäckt i hästens beteende.
Hästen inspekteras sedan i skritt och trav på en 30m löpargång inomhus. Böjprov, palpation av ben och även i många fall palpation av rygg, muskulatur och nacke uförs. Är din häst kraftigt halt börjar undersökningen direkt på löpargången inomhus.

Diagnostiska anestesier, temperaturmätning, grepp/hakar, visitertångsprovokationer mm. ger oss viktig information om din häst.
När hältan är lokaliserad används ytterligare diagnostiska hjälpmedel somt digitalröntgen och/eller ultraljud.
Då diagnosen är fastställd diskuterar vi gärna vilken behandling av skadan vi tillsammans tror passar bäst för din häst.
Det kan tex handla om ledbehandling (medicinskt eller med IRAP), behandling av senor, allmän antiinflammatorisk behandling, vila, sjukgymnastik, TENS, operation mm.

Det är viktigt för behandlingens resultat att du känner dig delaktig i besluten då eftervården av hästen spelar en stor roll för tillfrisknandet. Hästen kommer att följas upp med återbesök för att kontrollera att avläkning sker på ett gott sätt.