VI ERBJUDER

Vi erbjuder Priser Djurfakta Om oss

TANDVÅRD HUND & KATT

Hos oss får ditt djur tandvårdsbehandling där vi undersöker både tandkött, tänder och graden av eventuellt sjukliga förändringar. Behövs det så finns också digital tandröntgen. Naturligtvis sover din hund eller katt i narkos och den anpassas alltid till djurets ålder. Vi har fast pris för tandvårdsbehandlingar.

Tandsjukdomar hund och katt

Plack
Munhålan utgör en gynnsam miljö för riklig bakterieväxt. Bakterier finns därför normalt i stora mängder i saliv, på slemhinnor och tandytor. När bakterierna får växa till i antal på tandytan bildas efterhand sammanhängande beläggningar så kallad dentala plack.

Gingivit, tandköttsinflammation
Om bakteriebeläggningarna längs tandköttskanten lämnas orörda sker så småningom en utbredning av bakteriebeläggningarna (placket) så att spalten mellan tand och tandköttsfickan infekteras.

Parodontit,tandavlossning
Infektionen sprider sig på djupet, rothinnan förstörs och med tiden löses käkbenet upp. Sjukdomen kallas nu parodontit – inflammation i tändernas stödjevävnader.

Veterinärtandvård

Tyvärr så är tandköttsinflammationer (gingivit), tandsten och tandlossning (parodontit) vanliga anledningar till att hunden eller katten måste besöka en veterinärklinik för tandvårdsbehandling.

Problemen beror på bakteriebeläggningar i munnen vilka förebyggs och botas med rengöring.
Vi rekommenderar att man gör rent i djurets mun med en liten tandborste eller gasbinda och enzymatisk tandkräm.
Tandkräm med fluor ska man dock aldrig använda då det är giftigt för hundar och katter

Klorhexedinlösning är bra mot tandköttsinflammation. Den finns som flytande och baddas/gnides på tänder och tandkött.

Tandsten bildas från plack (bakterie beläggningar på tänderna). Bakterierna tar upp kalk från maten och blir till hårda cementlika bildningar på tänderna = tandstenar.
Tandköttet blir irriterat av tandstenarna och blir inflammerat (rött-rödlila-svullet).

Tandstenarna tas bort med ultraljud. Ultraljudet skadar inte tänderna så som en tandstesskrapa av metall kan göra. Med ultraljudets fina spets kan även tandstenar som vuxit in under tandköttskanten lossas och tandköttet som är rött och inflammerat kommer sedan att kunna läka om det får litet stimulering av tandborstning.

Vår strävan är att du som djurägare skall vara informerad så att du känner dig delaktig i vad som händer med ditt djur. Kan du vara nåbar per telefon den dagen djuret är hos oss på tandvårdsbehandling ger det möjlighet att kunna talas vid direkt då vissa förändringar i munhålan först kan upptäckas under själva tandvårdsundersökningen. Det kan finnas skador på tänder, tandavlossning, infektioner, tandköttsnybildningar eller annat.
Fastpriset gäller undersökning, dagavgift, narkos och avlägsnande av plack och tandsten. Övriga åtgärder tillkommer enligt taxa.