UTLANDSRESA MED DIN HUND

NU ÄR DET UPP TILL DIG!!

Nya regler f o m 29 dec 2014

OBS! OBS! Nya pass till hund och katt.
Det går fortfarande att använda gamla pass(de gäller livet ut för varje djur) men går endast att köpa fram till 28 dec 2014.
De nya passen kommer att bli något dyrare och innehålla fler detaljerade uppgifter om ditt djur.

F o m 1 januari 2012 gäller dessa regler för att resa med hund & katt. Dessa nya regler gör det enklare för dig som djurägare men också farligare. Nu ställer inte längre myndigheterna en massa krav på oss vad vi ska göra men det är viktigt att vi ändå tänker oss noga för när vi reser med våra djur, både för att skydda oss människor och våra hundar & katter.
• Rabies: Rabies är en farlig sjukdom som finns i en rad länder i vårt närområde både inom och utanför EUs gränser.

• Dvärgbandmask. Sverige har gjort mycket för att vi skulle slippa denna otäcka mask. Nu har den hittats i Sverige också även om det är i mycket begränsad omfattning så här långt. Eftersom myndigheterna nu har slopat kravet på avmaskning måste vi djurägare tänka oss noga för och skydda oss själva och våra husdjur mot dvärgbandmasken. Dvärgbandmask är självklart ett hot mot våra djur i Sverige men också väldigt farlig för oss människor. Det är därför viktigt att vi fortsätter att avmaska våra hundar & katter i förebyggande syfte och tar reda på hur vi kan skydda oss själva och våra djur.

• Ohyra & fästingar

Diskutera därför alltid med din hemmaveterinär före din resa hur du bäst behandlar i förebyggande syfte och skyddar dig & din hund/katt så att möjligheten att resa friare blir något positivt och inte en dyrköpt erfarenhet.

Hund kan ej längre föras fritt över gränsen Norge-Sverige tillsammans med sin ägare (om den ej skall säljas). Hunden skall före inresa till Norge avmaskas med prazikvantel. Avmaskningen skall ske 24-120 timmar före gränspassage och vara underskrivet och dokumenterat av veterinär.
Inresa till FINLAND måste också föregås av avmaskning för dvärgbandmask.

Övrigt Norge:
Mer info om din Norge resa hittar du på:

www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_emma.thorn3@hotmail.comjaledyret_ditt/

(Norska jordbruksverket)

Att tänka på:

• Djuret ska ha pass som utfördas av din veterinär. Där finns plats för veterinära noteringar över gjorda vaccineringar och avmaskningar.

• Djuret ska vara ID-märkt.

• Nya märkningar f o m 3 juli 2011 måste vara ett chip. Om hunden har en läslig tatuering och pass alternativt veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver hunden dock inte märkas om. Vi rekommenderar att alla hundar som reser utomlands trots allt ska vara chipmärkta och att det ska vara med ett ISO-chip för att du ska slippa att ta med egen scanner.

• Djuret skall vara vaccinerat mot rabies

• Djuret ska sedan ha en vaccinering årligen mot rabies, och det är viktigt att denna tas ”inom tiden”.

England
* Micro chip & hundpass. I passet ska ID inklmicrochip finnas noterat + alla hundensvaccinationer. * Rabies vaccination: Grundvaccination enl tillverkarens rekommendationer (1 eller 2 sprutor beroende på typ av vaccin), booster vaccinationer enl tillverkarens rekommendationer. Allt måste finnas ifyllt i hundens pass, både grundvaccinationer och eventuella booster vaccinationer. Om hunden inte har varit vaccinerad tidigare och/eller av annat skäl behöver en ny grundvaccination måste man vänta 21 dagar innan avresan från Sverige. För booster vaccinationer krävs ingen karens. * Avmaskning mot dvärgbandmask. Måste göras av en veterinär inte senare än 24 timmar och inte tidigare än 120 timmar från inresan till Storbritanien. OBS tiden är viktig!! Allt noteras i hundens pass. * Hunden får bara resa in via approved routes och med approved companies, gäller både om den kommer med flyg och med färja. Rutter och bolag hittar du på : http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/pets/routes/

Krav för införsel av djur från länder utanför EU är olika beroende på om landet är listat eller ej listat.
I ej listade länder bedöms rabies situationen vara okontrollerad, och det är därför stor risk att djur därifrån för med sig rabies. Så du måste gå in på www.jordbruksverket.se för att se vilka länder som är listade.

Hund som inköpts i utlandet och förts till Sverige ska registreras om den ska stanna här. Gå in på www.jordbruksverket.se - centrala hundregistret.

Om du fraktar djur med flyg måste tillstånd och eventuella intyg vara i ordning genom hela transportkedjan. Du måste ha minst 1-2 veckors framförhållning för de flesta länder och 3-4 veckor för tex. Australien och Nya Zeland.

För in- och utförsel av valpar finns särskilda regler, läs mer på www.jordbruksverket.se.

Skall man åka till vissa länder eller områden kan det vara aktuellt att vaccinera hunden mot leptospiros. Prata med din veterinär i god tid innan resan angående problem med tex leptospiros eller hjärtmask.

Det är lämpligt att behandla hunden med spot on preparat innan resan, då det kan finnas större ohyreproblem utomlands än i Sverige, tex. värre infektioner av fästingar. Hjärtmask förekommer hela vägen från Danmark och söderut, och man smittas lätt via sniglar och myggor.

Frågor hänvisas till:
JENNY THOLIN spedition ab